رواية علامة استفهام ( كامله جميع الفصول ) بقلم حماده زهران
لما كان عندي 11 سنه وقتها كنت بلعب بالعجله بتاعتي وتسللت للطريق السريع وعملت سباق في خيالي إني أسابق الشاحنات على الطريق السريع وفجأة سمعت صوت فرملة شديد وصدمتني شاحنه وبعدها فقدت الوعي...........
فتحت عيني لقيت نفسي في قبر......
ظلام دامس ريحة الموت محوطاني اسناني فضلت تخبط في بعض من الخوف حسيت بأنفاس سخنه في وشي وصوت همس متسرب لودني......
أنا بتنفض من الخوف وفجأة إيد مسكتني من رقبتي صرخت وفضلت أصرخ وأقول ياما ألحقيني ألحقوني حد يلحقني..........
سمعت صوت التوربي جاي من بره القبر وهو بيقول:لا حول ولاقوة إلا بالله فيه عيل صغير أدفن حي وفتح القبر وبمجرد ما باب القبر فتح اغمي عليا.........
لما فوقت شوفت أغرب حاجه ممكن أشوفها في حياتي الرؤية كانت أبيض وأسود الألوان اختفت تماما كنت نايم في الاوضه بتاعتي لكني شايف الرؤية زي افلام الستينات وفجأة اتفتح باب الاوضه ودخل جدي الله يرحمه........
ايوه جدي ميت لكني شوفته أخدني في حضنه وفضل يبوس فيا وأنا فاقد الحركه والنطق وبعدها دخلت جدتي كمان الله يرحمها وقالت لجدي كفايه سيب الواد ومسكتني وفضلت تشد فيا وجدي رافض يسيبني ويشد فيا في اللحظه دي فضلت أتشنچ والمشهد اتبدل ولقيت أمي هي اللي حضناني وبتبكي وابويا وأخواتي متجمعين في أوضتي والرؤية زي ما هي أبيض وأسود.........
بطلت أخرج بره البيت بسبب أن الكل بقي يخاف مني وبيقولوا عليا اني رجعت من الموت......
أنا بقيت متوحد معنديش صحاب وأخواتي البنات اتجوزوا وبقيت لوحدي وقعادي لوحدي خلاني ادمرت نفسياً.........
ودايما بشوف الأموات بيظهروا في كل حته أنا بقيت عايش معاهم ودايما بشوفهم في كل مكان وكل حته بشوفهم من زمان ودخلت سكة المخدرات علي أمل اني........
مره كنت في المدرسة وجات بنت منقوله من مدرسة تاني واتعرفت عليها كان إسمها هاجر حبيتها من كل قلبي وهي كمان حبتني.........
٨سنين واحنا بنحب بعض وأنا خبيت عليها قصه الدفن والاموات الى بشوفهم واني مدمن مخدرات ومبشوفش الألوان والحقيقة طول الفترة دي عمري ما حكيت علي الحادثة اللي حصلتلي.......
فسح وخروجات وهدايا وأعياد ميلاد كنا عايشين قصه حب جميله جدا......
وفي يوم حصل اللي مكنتش متوقعه......
هاجر عرفت اني متعاطي مخدرات كنت فاكرها هتبعد عني لكن هي اختارت أنها تخليني أبطل وبالفعل بطلت.....
اتفقنا اني اروح اقابل أهلها واطلبها منهم لكني اترفضت بسبب اني لسه معايا جيش.....
قررت بقي أقدم على الجيش علشان أخلص منه....
أي أوراق حكومي بتطول شويه إلا أوراق الجيش خلال ٣ أيام خلصت اوراقي.......
يوم الرحيل:ماسك اوراقي في أيدي ومتجه علي المعسكر اللي مبعوت عليه.......
وفجأة ملاكي شالني من علي الأرض شيل.....
فتحت عيني في المستشفى بعد وقت مش كتير شوفت الدنيا ألوان ولأول مره من 10 سنين أشوف الألوان
وشوفت اللي خبطني....
عرفني بنفسه وطلع ظابط في الجيش وعرف اني عسكري وكنت رايح المعسكر ألقي نظرة على الأوراق بتاعتي وقال: ده نفس المعسكر اللي بخدم فيه متقلقش يا بطل جيشك اعتبره خلص........
أتأكد أني كويس واللي فيا مجرد كدمات وخرجنا من المستشفى وركبت معاه في عربيته........
ودخلت المعسكر شوفت عساكر كتير وظباط وأمنات شرطة كتير كلهم بصولي والكل ثابت كأن كده مشغل فديو ووقفت التشغيل.........
وأنا لأول مرة من زمن أشوف الرؤيه طبيعي بالألوان........
لسه هاخد مركز تدريب خلال ٣ شهور.......
وبدأت مركز التدريب وهو عبارة عن اصحي ٣الفجر اروح الحمام بعدها صالة الطعام افطر ومن الساعه ٤ص إلي الساعه ٦ص طبور جري وتمارين صباحيه وبعدها ننصرف من أرض الطبور ناخد نفسنا ونريح شويه وأشرب سيجاره وبعدها طبور وبعدها انصراف غدا وطبور وانصراف عشان العشاء وبعدها طبور وبعدها انصراف نوم ومعاد النوم الساعه ١٠م ونصحا الساعه ٣ الفجر ويبقي الحال على ما هو عليه......
اتعرفت على عسكري صالة الطعام وبطريقة ما فهمته اني عايز مخدرات بعد ما عرفت انه متعاطي مخدرات....
في ليله اخدني وطلعنا عنبر مهجور ومظلم كان موجود عساكر في العنبر بيشربو مخدرات ردينا السلام وقعدنا مع بعض في الظلام الدامس........
لما الواحد بياخد وقت في مكان مظلم الرؤية بتبقي أوضح نوعاً ما.......
سبعه وأنا تامنهم قاعدين بنشرب وفجأة لقيت واحد واقف أخر العنبر قطعت ضحكهم وأنا بقول:باب اللي هناك ده يا جماعه......
ألتفتو مكان مكنت بشاور وكلهم قالوا لا مفيش بيبان في العنبر غير الباب الرئيسي ومجبوش اي سيرة عن حد موجود في المكان غيرنا ......
تفهمت اني مفيش غيري شايفه تجاهلت وجوده واندمجت معاهم في الكلام وبعد ساعه كل واحد راح لسريره.......
كلهم عساكر قديمه إلا أنا يومياً نفس القعده.....
بعد شهر ونص من مركز التدريب الشوق أكلني علي أهلي وكمان هاجر وحشتني ونفسي أسمع صوتها وللأسف متاخد مننا تلفوناتنا افتكرت الظابط اللي خبطني ورحتله وطلبت اني اعمل مكالمة من موبايله ورنيت علي تلفون هاجر لكني لقيته مقفول أهلي مقفول التليفونات كلها مغلق أو غير متاح
شكرت الظابط واتجهت على العنبر إياه رايح أتعاطي مخدرات فضلت ادور على عسكري صالة الطعام لكنه مش موجود خطر على بالي أنه سبقني هو باقي الشله على العنبر واتجهت على العنبر ولما وصلت أتفاجأة.....تابع....